calendar briefcase megaphone flag map puzzle streetsign gears pencil tools tools-2 chat facebook twitter linkedin

Blog

Baboen begon in 2016 in Amsterdam met ‘100 dagen – 100 klussen de challenge’ om het te bewijzen. In 2018 ontwierpen we een vernieuwde versie en in 2020 maken we een doorstart als 'idiotes.co'.

Misfit Money Makers

1 May

Seeking to find collaborations that empower young people to participate fully in a changing economy, Baboen is developing it's next phase by entering the 2018 Competition RE:THINK LOCAL. http://eusic.challenges.org/about - we thought is a perfect fit.

Our mission
We empower young unemployed starters by matching them to the growing group of self-employed people (both misfits) in cities. Youngsters learn survival skills and gain experience in a changing economy with new values and work.

The city of Amsterdam was participating in the first pilot Baboen. Initiated by a community of self-employed people who wanted to tackle the challenges of today in an innovative and ambitious way. We have confidence in the power of co-design. Creating a social enterprise towards a healthy economy. We strive for social profit and not just the highest financial profit.

By providing the possibility of leading the Misfit Money Makers project themselves, we try to implement a ongoing and hands-on learning-by-doing principle. Soft skills will be taught and mistakes might be made. A safe environment to fail and learn from each other! The goal is creating troops; we want to speed up the impact. Each troop can start with 50 young starters and about 650 self-employed people. Local scaling up via local networks, with support from the ministry, cooperate to prove it in NL or better in Europe! Who follows?

main-img-d1c58a093b6ebedcdd4bb57164a421b0

De arbeidsmarkt radicaal gaat veranderen

23 March

Iedereen wordt eigen baas

De toekomst van de arbeidsmarkt is er eentje zonder grote werkgevers, zegt futuroloog Wim de Ridder. In plaats daarvan is iedereen zijn eigen merk, en verkoopt iedereen zichzelf als zzp’er. Want waarom zou je nog een baas nodig hebben als je met dank aan apps en platforms zelf je diensten kunt slijten? En voor bedrijven is het ook handig: die huren losse specialisten in, in plaats van dat ze talloze mensen op de loonlijst hebben staan.

Rol van grote bedrijven als werkgever bijna uitgespeeld
Het is moeilijk om je voor te stellen in een tijd met meer dan 200.000 vacatures. Een tijd waarin bouwbedrijven, zorginstellingen, transporteurs, ict-bedrijven en restaurants staan te springen om mensen. Onvoorstelbaar dat die traditionele vacatures voor traditionele banen waar je een traditioneel diploma voor moet hebben gehaald, binnen afzienbare tijd zijn verdwenen.

En toch is het zo, zegt futuroloog Wim de Ridder, emeritus hoogleraar toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente. In de toekomst die hij voorspiegelt, gaat het allemaal anders. „We worden nu verrast dat we in die heel krappe arbeidsmarkt zitten, maar daar doorheen loopt een structurele verandering. Het grote bedrijfsleven als banenmotor is voorbij. Er komt een andere arbeidsmarkt.”

Tech drijvende kracht
De drijvende kracht achter die radicale verandering? Technologie. „De producerende consument wordt de nieuwe motor van de economie”, zegt De Ridder. „Dat is niet alleen de zzp’er zoals we die nu al kennen, maar het is breder.” Wat nu nog hobbymatig gebeurt – de thuiskok, de verhuurder van zijn huis via Airbnb, de particuliere verkoper van energie via zonnepanelen – zal een hoge vlucht nemen. Steeds meer mensen gaan ontdekken dat ze ook prima zelf hun vaardigheden kunnen verkopen. Waarom zou je nog in dienst treden bij een bedrijf? Is dat het einde van de vaste baan? „Dat hoeft niet per se”, zegt De Ridder. „Maar er zijn niet zo veel redenen meer om aan die vaste baan vast te houden.”

Nu is er niet veel nieuws aan een eigen zaak beginnen. Ondernemers zijn er altijd geweest. Maar de digitalisering zorgt voor een andere ontwikkeling. Iedereen kan zichzelf veel gemakkelijker verkopen en verhuren. Nu al zijn er talloze mogelijkheden om elkaar te vinden via netwerken, en dat wordt alleen nog maar meer. „In Amsterdam zijn er al hotels die zelf geen ontbijt meer bieden, maar dat aan de wijk overlaten. Dan kun je voor je sinaasappelsapje en je croissantje naar verschillende adresjes.” Dankzij slimme apps kunnen vraag en aanbod elkaar gemakkelijk vinden. Daar maken niet alleen grote bedrijven als Uber handig gebruik van, maar in toenemende mate zullen ook particulieren elkaar kunnen vinden.

Luizen in pels
En het leukste, volgens De Ridder: die kleine bedrijfjes, tot de éénpitters aan toe, worden de luizen in de pels van het grootkapitaal. „Nu zijn het nog de grote jongens die veel producten maken. Dat wordt anders. Bij Local Motors in Amerika kun je al je eigen auto printen. De technologie maakt schaalgrootte niet meer noodzakelijk. De digitale technologie democratiseert.” Grote bedrijven blijven in dat geweld nog wel overeind, maar niet als grote werkgevers. Hun enige overlevingskans zit in automatiseren en digitaliseren – in het schrappen van banen dus. „Zelfs Google groeit bijna niet meer qua aantal werknemers”, zegt de futuroloog. „En kijk wat er nu gebeurt bij grote concerns als AkzoNobel en Unilever. Voor hun aandeelhouders moeten ze steeds meer winst laten zien. Dus snijden ze in de uitgaven en dat kost heel veel banen.”

De Ridder concludeert: „De tijd dat het grootbedrijf dé banenmotor van de BV Nederland was, is echt voorbij. Dat zie je nauwelijks door de schaarste die er nu is, maar het is wel de structurele trend.” Voor bedrijven zijn lossere verbanden, met zzp’ers die komen en gaan als het bedrijf ze nodig heeft, ook prima. „Er is altijd meer kennis buiten je bedrijf. Niet voor niets zie je nu al dat bedrijven een steeds grotere buitenschil om hun vaste personeel aanhouden.”

Geschikt
Geen vaste contracten dus, en iedereen zijn eigen merk. Maar niet getreurd: technologie gaat zzp’ers ook aan nieuwe opdrachten helpen. „Binnenkort komt Google for Jobs naar Nederland. Google weet al zo veel van zijn gebruikers, dat het moeiteloos kan bepalen wie er geschikt is voor welke klus. De volgende stap is dat op die manier mensen aan elkaar verbonden worden door het platform en dat er teams worden samengesteld: Google weet welke mensen het beste met elkaar kunnen samenwerken.”

Hoe kinderen en jongeren zich moeten voorbereiden op deze toekomst is niet zomaar te zeggen, aldus De Ridder. „Dat is echt de allermoeilijkste vraag. Technologie verandert exponentieel. In de afgelopen twee jaar is er meer nieuwe technologie bijgekomen dan in de vijftig jaar ervoor. En zo gaat dat steeds.” Duidelijk is dat de rol van onderwijs rap verandert. „Studenten komen echt niet meer voor een diploma”, stelt de futuroloog. „Het gaat ze veel meer om vaardigheden waarmee ze aan de slag kunnen. Als ze dan hun eerste opdrachten krijgen en de zaken lopen lekker, vinden ze dat diploma minder belangrijk. De stages die het beroepsonderwijs nu aanbiedt, zijn nog wel belangrijk. Maar verder zijn scholen vooral belangrijk om mensen te ontmoeten, om projecten te doen, om innovatief te zijn, om je sociale vaardigheden te verbeteren.”

In de verre toekomst wordt een fysieke school helemaal overbodig. „We maken nu de stap mee van schrift naar spraak, zoals Siri. Maar voor 2030 wordt voorspeld dat computers dan de stap maken naar gedachtecommunicatie. Dan is kennisoverdracht in een schoolgebouw helemaal niet meer nodig.” Wordt deze nieuwe arbeidsmarkt er leuker op? Het klinkt als ieder voor zich. „Iedereen is zijn eigen merk”, erkent De Ridder. „En ik zeg niet dat het voor iedereen beter wordt. Niet iedereen zal mee kunnen komen in de voortgaande digitalisering. Er is sprake van digitaal darwinisme, het recht van de sterkste. Vroeger noemden we dat de slachtoffers van de informatiemaatschappij, tegenwoordig de slachtoffers van de digitalisering.”

Visie op de toekomst van de arbeidsmarkt in een interview met Wim de Ridder in De Telegraaf van 22 maart 2018: Zzp’er neemt de macht over en Toekomst arbeidsmarkt: iedereen wordt eigen baas (alleen met Telegraaf Extra account).

Artikel door Martin Visser & Martijn Klerks Foto: Ⓒ Hielco Kuipers (portret Wim de Ridder)

wim-de-ridder-hielcokuipers-2fd99a47ece9d51e7ba9300221155919

Do First .... Think, Do It Again

24 August

Wat als … we Baboen samen opnieuw in elkaar zetten? Dat is winst voor iedereen. Een mooi vervolg op het eerste experiment, waarbij we er een schaalbaar en deelbaar concept van proberen te maken.

Hier staan we nu:
In mei 2016 is het experiment Baboen live! gegaan, we hebben inmiddels ervaring opgedaan met het maken van de matches; bijvoorbeeld ~dat er veel humor zit in de cultuurverschillen en -gewoontes van beide groepen.

  • Hoe jonge starters te bereiken?
  • Welke taal spreken we samen?
  • Wat je wel en niet kan uitbesteden ?
  • Wat goede excuses zijn om laat op te komen dagen en

Hier willen we naar toe:
Onze droom is een soort ‘super formule’ dat schaalbaar, deelbaar en uitbreidbaar is voor meerdere steden;
Een alternatief waarde-systeem, die uitruil van kennis en kunde waardeert, niet alleen in euro’s en financieel zelfstandig. Het opzetten van een organisatie met ambassadeurs en peers. en verder een permanent platform voor sociaal experiment, rondom ‘toekomst van werk’.

Wil je mee ontwerpen? stuur een mailtje naar s.el.Madani@amsterdam.nl
Of kijk op: http://prik.kr/pnxj96jruwgpvyh7

d0a4baa7d6a0ed69307cadd68552d5f0-1-dda7e4d3bbaa60ba7d54d1585a43ec15

Baboener Kaoutar!

18 November

Kaoutar Abdelouarit aan het woord! Kaoutar heeft een aantal keren een klus gedaan voor Baboen en wij hebben haar gevraagd om wat meer te vertellen over haar ervaringen met Baboen.

• Wat vond je van het aanmeldingsproces?
Het feit dat je geen uitstekende, doordachte, perfecte en mooie motivatiebrief mee hoeft te sturen is al geruststellend. Het aanmelden gaat vrijwel makkelijk en daarom is het ook zo aantrekkelijk. Een beeld van je wordt gecreëerd door een gesprek met je, wat in mijn perspectief aantoont dat ook zij inzien dat er meer achter een persoon schuilt dan een A4’tje, genaamd de Curriculum Vitae.
• Hoe vond jij de eerste werkervaring?

Ik ben nog steeds bezig bij Marieke. Ik ben heel iets anders gaan doen dan waar ik me in eerste instantie voor heb aangemeld, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik vind het daarentegen supervet! Meld je je aan voor administratieve werkzaamheden, ben je uiteindelijk de project assistant van Baboen zelf!

• Wat vind je van de salaris in verhouding met het uitgevoerde werk?
Ik moet bekennen dat het niet uren zijn, waar je portemonnee veel zwaarder van wordt. Het is wel hoger dan je bijvoorbeeld zou verdienen in een supermarkt, maar je moet je klusje ook vooral heel leuk vinden.

• Wat heb je tot nu toe geleerd?
Ik heb geleerd hoe zoiets van binnen uit georganiseerd wordt. Zoiets komt blijkbaar niet uit de lucht vallen ;) Er gaat echt werk en tijd in en dat ervaren in plaats van het te horen of lezen, is toch wel bijzonder en interessant, waar ik uiteindelijk zelf ook veel van heb opgestoken.

• Is het iets om vaker te doen?
Nou en of! Van mij komen ze niet meer af.

• Vond je het leuk genoeg je vrienden erover te vertellen?
Niet alleen te vertellen, maar aan te sporen zichzelf ook aan te melden!

Tip van Kaoutar: meld je aan als Baboener!

csn5zmxxgaao7lk-912c9a37cc10c84409db3a8ac7a8b0e5

Persbericht

12 May

Op 12 mei 2016 gaat het platform Baboen.nl live.
Op Baboen koppelen we jonge mbo´ers aan de groeiende groep drukke zelfstandigen. Zzp´ers die goed hulp kunnen gebruiken, jongeren die ervaring opdoen en leren over ondernemerschap.

De wereld is aan het veranderen. Nieuwe competenties en skills zijn nodig. Jongeren leren deze competenties niet voordat ze van school zijn. Baboen wil hier iets aan doen door een brug slaan tussen gescheiden werelden: jongeren die willen werken en de bedrijvigheid van zzp´ers en kleine bedrijven. Op Baboen staan losse klussen van zzp´ers, waarbij meteen wat leert: een snelle aanloop naar écht meedoen, naar een baan of een eigen onderneming. Jonge mbo´ers kunnen zich op de site inschrijven. Door hen te matchen aan de klussen leren zij om zelfstandig vorm te geven aan creatief en flexibel ondernemerschap.

Dit is Baboen
Baboen is gestart door ondernemers die innovatief en ambitieus de uitdagingen van vandaag willen aanpakken, in samenwerking met de gemeente Amsterdam. We hebben vertrouwen in de kracht van co-design. We zijn een sociale onderneming op weg naar een gezonde economie.

• Samen in één werksysteem voor: jobs – matchen - en meteen verdienen.
• Het lef om een beweging te beginnen zonder vastomlijnd idee van de uitkomst.
• Inleven in elkaar. Dicht bij elkaar rond het probleem van jongeren. Dat is design thinking.
• Voor jongeren een zachte landing, maar wel in de échte wereld van werk
• Samen met zzp´ers. Drukke ondernemers die goed hulp kunnen gebruiken. En die hun bedrijven kunnen laten groeien.
• Het werk ís er gewoon. Baboen zorgt dat je ’t gaat zien.
• Baboen bouwt aan een positieve wereld

Match. Klus. Doen.
Jongeren krijgen dankzij Baboen werkervaring en leuke klussen: feedback en inzicht in eigen unieke waarden. Zelfstandigen kunnen via Baboen betaalbaar extra handen inzetten, zonder overbodige administratie en rompslomp. Baboen begint vandaag met de challenge om in 100 dagen 100 klussen van zzp´ers te koppelen aan jongeren om het te bewijzen.

Meer informatie:
Neem contact op met

  • Marieke van Dijk, strategisch ontwerper
    (06-52072120) of linkedin
  • Samira el Madani, Gemeente Amsterdam
    (06-10075032) of linkedin
98be141fff52759150148421e0dc11a2-43103e3a771a67711cec2c11edfb6fea

Fotoshoot in Springhouse

22 April

Bekijk de baboen.amsterdam impressie van de fotosessie van vrijdag 22 april 2016. featuring de nieuwe troop van 'startende jongeren' en 'professionals' #trots

© Fotograaf - Angelo Lagoeiro van 'Lagoeiro Producties'

avkysutthdyunzxk18o4cxa9burdp_riw55diggyhgg-f315e00d27e07acf5baf25e6a8735602

Welkom aan de start

13 May

Dank voor jullie creativiteit, geduld en passie!
Annelies, Ingo, Vincent, Angelo, Rares, Mor, Simone, Xander, Peggy, Theo, Janneke, Femke, Jacintha, Raimo, Maljis, Annemieke, Richard, Jeroen, Willempje, Djura en bovenal Samira.
‪#futureofwork‬ ‪#Trots‬

13217536_696028997166293_654159969152406436_o-60de71a88efb61dd1842f7a0e915e78d
@baboen linkedin

Vragen?
App ons: 06 520 721 20